Νέα

26/5/2011 - Αποκρατικοποιήσεις: Μεγάλο ενδιαφέρον για τα λιμάνια

Το επενδυτικό ενδιαφέρον του κινέζικου κρατικού ναυτιλιακού ομίλου Cosco προκάλεσαν οι προχθεσινές ανακοινώσεις της κυβέρνησης για πώληση της κρατικής συμμετοχής στους Οργανισμούς Λιμένος Πειραιά και Θεσσαλονίκης, που φτάνει το 75% σε καθένα από τα δύο λιμάνια.

Το ενδιαφέρον της Cosco για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ είναι παλαιότερο και έχει εκδηλωθεί στις προηγούμενες επισκέψεις Κινέζων αξιωματούχων στη χώρα, με κορυφαία την τελευταία επίσημη επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού, Γουέν Τζιαμπάο, και επαναβεβαιώθηκε χθες.

 Ενδιαφέρον όμως για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχουν επιδείξει και άλλοι παγκόσμιοι παίκτες, που είχαν συμμετάσχει και στο διαγωνισμό παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ, ο οποίος όμως έληξε άδοξα, αφού η Hutchison που είχε κερδίσει το διαγωνισμό υπαναχώρησε αφού εκτίμησε ότι το τίμημα ήταν πολύ υψηλό. 

   

Εκτός από τη Hutchison ο ΟΛΘ, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει και το ενδιαφέρον της Dubai Ports World, αφού η θέση του ακριβώς κάτω από τα Βαλκάνια θεωρείται στρατηγική.

Για τον Πειραιά οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι τον πρώτο λόγο έχει η Cosco αφού έχει αναλάβει ήδη και την διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ για τα επόμενα 35 χρόνια. Σημειώνεται ότι ο Σ.ΕΜΠΟ. αποτελεί τη βασική πηγή εσόδων για το λιμάνι.


Σε χθεσινές του δηλώσεις ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννης Διαμαντίδης, ανακοίνωσε ότι καταθέτει σήμερα κιόλας στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τη δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος.
Οπως υπογράμμισε στη «Ν» ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ενωσης, Νίκος Αρβανίτης, οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης για τα λιμάνια είναι θετικές, απομένει όμως να αποσαφηνιστούν οι λεπτομέρειες. Δηλαδή ο τρόπος υλοποίησης του σχεδίου και ο χρονικός του ορίζοντας.

Σε κάθε περίπτωση τέτοιες κινήσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν την εξωστρεφή ανάπτυξη των λιμένων ώστε να προσελκύουν εμπορικά πλοία και φορτία, ώστε να γίνουν ισχυροί κόμβοι του διεθνούς διαμετακομιστικού εμπορίου, και να παράγουν πραγματικά προστιθέμενη αξία για την εθνική οικονομία.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στην παρούσα φάση η αξία της συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στην ΟΛΠ Α.Ε. (75% των μετοχών) φτάνει περίπου τα 285 εκατ. ευρώ. Ποσό το οποίο είναι μικρότερο, σε ποσοστό πάνω από 40%, από την καθαρή παρούσα αξία της προσφοράς της Cosco στον ΟΛΠ για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ., για διάρκεια 35 ετών.

Πάντως ακόμα και χθες η επιχειρηματική κοινότητα δεν είχε ξεκάθαρη άποψη για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η πώληση των μετοχών αλλά και το τελικό ύψος του ποσοστού που θα δώσει το Δημόσιο.

Το πιθανότερο σενάριο, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, είναι η δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος, βάσει του οποίου ο ΟΛΠ θα απορροφήσει τα λιμάνια του Λαυρίου, της Ραφήνας και της Ελευσίνας, και στη συνέχεια θα γίνει η αποκρατικοποίηση μέσω του χρηματιστηρίου με διάθεση μετοχών.

Οι δηλώσεις του ΥΘΥΝΑΛ

Σε χθεσινές του δηλώσεις ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννης Διαμαντίδης, ανακοίνωσε ότι καταθέτει σήμερα κιόλας στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τη δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος. Ειδικότερα δήλωσε: «Οπως αποφάσισε το υπουργικό συμβούλιο, η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε αποκρατικοποιήσεις που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη της χώρας. Καταθέτω αύριο (σήμερα) το νομοσχέδιο για το Αττικό Λιμενικό Σύστημα με το οποίο προβλέπεται η ενοποίηση των λιμένων Ελευσίνας, Λαυρίου και Ραφήνας υπό τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, με στόχο να υπάρξει μια ισχυρότατη χρηματιστηριακή εταιρεία», και προσέθεσε:

«Η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε πώληση μεριδίων του ΟΛΠ αλλά και του ΟΛΘ με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και στόχο την προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή για την ισχυροποίηση των βασικών αυτών λιμένων της χώρας».

Οι αντιδράσεις

Οι κυβερνητικές ανακοινώσεις για πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου σε ΟΛΠ και ΟΛΘ προκάλεσαν την αντίδραση της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος. Αρνητικός σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι και ο δήμος Πειραιά.

Η πώληση της ΕΥΑΘ και του ΟΛΘ

Περίπου 170 εκατ. ευρώ προσδοκά να αντλήσει η κυβέρνηση από την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ και της ΕΥΑΘ, εντός του 2011.

Στο ζήτημα, διαφορετικές θέσεις παίρνουν οι διοικήσεις των δύο εταιρειών, τουλάχιστον σύμφωνα με τα όσα δηλώνουν οι διευθύνοντες σύμβουλοι. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Στέλιος Αγγελούδης, σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, δήλωνε κατηγορηματικά, ότι «δεν θα είναι εκεί εάν η κυβέρνηση δεν κρατήσει τουλάχιστον το 51%», ενώ παράλληλα υποστηρίζει μεικτά σχήματα για δραστηριότητες, ακόμη και λειτουργικές.

Στα σχήματα αυτά, το μάνατζμεντ μπορεί να έχουν ιδιώτες αλλά ο ΟΛΘ να έχει μετοχική συμμετοχή με εξασφαλισμένα τα συμφέροντα του Οργανισμού. Από την άλλη, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΑΘ Α.Ε., Νίκος Παπαδάκης, δεν βάζει κόκκινες γραμμές για την παραμονή ή την αποχώρησή του από την εταιρεία, αν και είναι κατά της ιδιωτικοποίησης καθώς υποστηρίζει ότι ειδικά για το νερό, δεν μπορεί να υπάρξει απελευθέρωση, είτε η ΕΥΑΘ ελέγχεται από το κράτος είτε από ιδιώτη.

  

ΠΗΓΗ : ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

 

 

επιστροφή